Derde voortgangsbrief kabinet: webmodule opnieuw uitgesteld, opt-out maximaal één jaar
Vervolgonderzoek naar mogelijk kwaadwillende bedrijven
Voortdurende onzekerheid door ‘richtlijn beoordeling gezagsverhouding’
DBA Scorecard: risicovrije inhuur van externe professionals
Tweede voortgangsbrief kabinet: vervanging Wet DBA nogmaals uitgesteld
Nieuwe voortgangsbrief kabinet: Belastingdienst bezoekt honderd organisaties in 2018
Handhaving Wet DBA opgeschort tot 1 januari 2020
Grote onrust onder ZP’ers over Wet DBA
Nog zeker twee jaar onduidelijkheid over Wet DBA
Whitepaper ‘Rutte III: Wet DBA verdwijnt’. Wat nu?
Wet DBA op de schop: introductie opdrachtgeversverklaring
Handhaving Wet DBA opnieuw uitgesteld
Zorgen onder zzp’ers groot ondanks uitstel handhaving Wet DBA
Zeven opdrachtgevers maken mogelijk misbruik van de Wet DBA
Wiebes: zzp’ers hebben niets te vrezen
Handhaving Wet DBA opgeschort. Hoe verder?
Wiebes zet Wet DBA in de ijskast
Kwart zzp’ers overweegt te stoppen door Wet DBA
Eén op tien opdrachtgevers verlengt overeenkomst met zzp’er niet
Staatssecretaris Wiebes belooft in te grijpen in Wet DBA
RTL Z: Grote Nederlandse bedrijven stoppen met inhuur ZP’ers vanwege wet DBA
Hoogopgeleide zzp’ers massaal getroffen door Wet DBA
HeadFirst brengt feedback Wet DBA over aan staatssecretaris Wiebes
CPB: vaste banen verdwijnen door beleid
Staatssecretaris Wiebes stuurt eerste voortgang DBA naar de Kamer
HeadFirst bij BNR Nieuwsradio over Wet DBA
Staatssecretaris Wiebes stoort zich aan bangmakerij rond verdwijnen VAR
Belastingdienst keurt ingediende Wet DBA-overeenkomst HeadFirst goed
ZZP-beleid en de politiek. Er valt wat te kiezen.
Wiebes geeft antwoord: waarom toch die VAR afschaffen?
Inzet zelfstandigen bij tijdelijke vervanging blijft mogelijk onder Wet DBA
Grote bedrijven stoppen met inhuren zzp’ers
Belastingdienst verstuurt brief over Wet DBA aan zzp’ers
Zondag met Lubach S04: aflevering 8 – ZZP
Definitief: VAR verdwijnt per 1 mei 2016
Eerste Kamer stemt voor afschaffing Verklaring arbeidsrelatie (VAR)

Handhaving Wet DBA opgeschort tot 1 januari 2020

De opschorting van de handhaving op de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) is verlengd tot 1 januari 2020. Dit schrijven minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Snel van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. De handhaving op ‘kwaadwillenden’, opdrachtgevers die bewust regels overtreden, blijft bestaan en wordt zelfs verruimd. De brief maakt ook duidelijk dat er geen uitzicht is op een tussenoplossing voor specifieke groepen zelfstandigen, zoals de opt-out regeling voor Zelfstandig Professionals met tarieven boven de €75,- per uur.

Handhaving op kwaadwillenden verruimd
Vanaf 1 juli 2018 wordt niet langer alleen bij ernstigste gevallen van kwaadwillendheid gehandhaafd, maar kan er ook bij andere kwaadwillende opdrachtgevers worden gehandhaafd. Dit zijn opdrachtgevers “die opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laten ontstaan of voortbestaan”. Dit houdt concreet in dat de Belastingdienst kan handhaven als ze de volgende drie criteria alle drie kan bewijzen:

1. Er is sprake van een (fictieve) dienstbetrekking.
2. Er is sprake van evidente schijnzelfstandigheid.
3. Er is sprake van opzettelijke schijnzelfstandigheid.

In dergelijke gevallen wordt veelal een oneigenlijk voordeel behaald en/of het speelveld op een oneerlijke manier aangetast.

Planning: meer informatie voor zomerreces
Of sprake is van fictieve dienstbetrekking hangt sterk samen met de vraag of sprake is van een gezagsverhouding. Het kabinet heeft in haar brief aangegeven voor 1 januari 2019 te komen met verduidelijking van de definitie ‘gezagsverhouding’, omdat dit de kern van veel onduidelijkheid is rondom de Wet DBA. Hierop is aangedrongen door Kamerleden Van Weyenberg (D66) en Wiersma (VVD), waarvan de laatste recent te gast was in ons radioprogramma HoofdZaken.

Voor het zomerreces stuurt het kabinet een ‘hoofdlijnenbrief’ naar de Tweede Kamer, waarin nader wordt toegelicht hoe de verschillende maatregelen uitgewerkt worden. Vervolgens streeft men ernaar nog in 2018 met een wetsvoorstel te komen, zodat de parlementaire behandeling hiervan in de eerste helft van 2019 kan worden gestart. Het streven is de specifieke maatregelen, bedoeld voor ‘de onderkant en de bovenkant van de arbeidsmarkt’, alsmede de opdrachtgeversverklaring (webmodule) per 1 januari 2020 in werking te laten treden.

Geen snellere oplossing voor bovenkant
Er was sprake van een snellere invoering van maatregelen voor de boven- en onderkant van de markt, maar deze komen er dus niet. “We werken aan één pakket maatregelen die we tegelijkertijd gaan invoeren. We gaan maatregelen als het minimumtarief of de opt-out voor de bovenkant niet eerder invoeren”, zo verklaarde minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Koolmees tegenover ZiPconomy. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel voegde daar aan toe: “Ik heb niet de indruk dat aan de bovenkant van de markt nu de grootste problemen zitten. Die groep heeft nu ook al niet veel te vrezen, dus we zien ook niet echt de noodzaak om daar afzonderlijk te versnellen.”

Voor wat betreft de situatie tot 2020 verklaarde minister Koolmees: “Voor de markt is de boodschap helder: met zelfstandigen werken kan! Mits je geen kwaadwillende bent.”